De dorpskerk staat al eeuwenlang midden in het dorp en ademt de geschiedenis van de streek. De huidige zaalkerk, driezijdig gesloten, werd halverwege de 19e eeuw herbouwd, maar de plek vertelt een veel ouder verhaal.
Op deze locatie stond ooit een middeleeuwse kerk die gewijd was aan Maria. Door schade en verval werd zij in de 17e eeuw opnieuw opgebouwd. De toren, die later in 1804 werd verhoogd, kreeg in 1864 zijn huidige vorm. In de toren hangen twee luiklokken uit de 16e eeuw, waaronder een klok uit 1520 van klokkengieter Wolter Schonenborch.
Binnen vind je een bijzondere verzameling monumentale stukken: een 17e-eeuwse preekstoel, twee 18e-eeuwse collegebanken, een smeedijzeren doopbekken en een orgel uit 1894 van de Leeuwarder orgelbouwers Van Dam en Zonen. Ook de rouwkas uit 1742 voor Nicolaas Harmen van Echten, drost van Drenthe, heeft hier een plek.
Door de…
De dorpskerk staat al eeuwenlang midden in het dorp en ademt de geschiedenis van de streek. De huidige zaalkerk, driezijdig gesloten, werd halverwege de 19e eeuw herbouwd, maar de plek vertelt een veel ouder verhaal.
Op deze locatie stond ooit een middeleeuwse kerk die gewijd was aan Maria. Door schade en verval werd zij in de 17e eeuw opnieuw opgebouwd. De toren, die later in 1804 werd verhoogd, kreeg in 1864 zijn huidige vorm. In de toren hangen twee luiklokken uit de 16e eeuw, waaronder een klok uit 1520 van klokkengieter Wolter Schonenborch.
Binnen vind je een bijzondere verzameling monumentale stukken: een 17e-eeuwse preekstoel, twee 18e-eeuwse collegebanken, een smeedijzeren doopbekken en een orgel uit 1894 van de Leeuwarder orgelbouwers Van Dam en Zonen. Ook de rouwkas uit 1742 voor Nicolaas Harmen van Echten, drost van Drenthe, heeft hier een plek.
Door deze rijke inventaris zijn de kerk én de losstaande toren sinds 1965 erkend als rijksmonumenten. Een plek waar de geschiedenis van Gieten voelbaar is in elke muur en elke klank.