In 1690 werd dit weeshuis opgericht door de diaconie van de Nederlands Hervormde kerk. Coevorden had als garnizoensstad veel verweesde soldatenkinderen. Niet alleen wezen wetrden er opgevangen, maar ook behoeftige ouderen. In de loop van de tijd kreeg deze instelling steeds meer de functie van oude mannen- en vrouwenhuis. In 1957 werd een nieuw bejaardenhuis 'De Schutse' geopend. De diaconie verkocht het weeshuis. Inmiddels is er een kapper in gevestigd.