In de 19e eeuw werden de Drentse vaarwegen gegraven. Vanaf dit moment kreeg het water een rol in de transport en de bedrijvigheid in de stad. Vele boten voeren destijds door Assen, waarbij onder andere de Vaart een belangrijke schakel in de vaarverbinding tussen Assen en Groningen was.
Via de zuidelijke oever liep vroeger een tramlijn. Het Hugesparkje en de afbuiging van het water zijn door deze tramlijn te verklaren. In de 20ste eeuw nam de betekenis van het water voor Assen weer af en werden de vaarwegen afgesloten voor transport.
T…
In de 19e eeuw werden de Drentse vaarwegen gegraven. Vanaf dit moment kreeg het water een rol in de transport en de bedrijvigheid in de stad. Vele boten voeren destijds door Assen, waarbij onder andere de Vaart een belangrijke schakel in de vaarverbinding tussen Assen en Groningen was.
Via de zuidelijke oever liep vroeger een tramlijn. Het Hugesparkje en de afbuiging van het water zijn door deze tramlijn te verklaren. In de 20ste eeuw nam de betekenis van het water voor Assen weer af en werden de vaarwegen afgesloten voor transport.
Tegenwoordig wordt de Vaart gebuikt voor recreatievaart. In 2009 werd de Vaart weer opengesteld en een paar jaar later werd het kanaal weer bevaarbaar gemaakt. Hiervoor zijn 6 bruggen, 2 sluizen en een passantenhaven met Havenkantoor gebouwd.
Deze passantenhaven is te vinden in de Kop van de Vaart. Ook zijn er tegenwoordig een aantal horecabedrijven en een groot terras aan het water aan de Kop van de Vaart te vinden.