Wandelroute Pieterberg

42 minuten (3.5 km)

• Download
  • Wandelroute Pieterberg is een route van 3,5 km door Pieterberg; een prachtig natuurgebied vlakbij Westerbork. Zelfs één van de fraaiste stukjes boerennatuur van Drenthe. Je wandelt o.a. langs de voormalige schaapskooi. De route is niet overal verhard.

Parkeren en OV

De route start bij Beheercentrum Het Drents Landschap, Pieterbergweg 26 in Westerbork. Hier is voldoende parkeergelegenheid. Kom je met het OV? Neem dan buslijn Assen-Zweeloo en stap uit bij de halte Ruyge Venne (punt 9 in de route). Plan hier je route

Bewegwijzering

Deze route …

Parkeren en OV

Bewegwijzering

Deze route is niet bewegwijzerd. Je download de route via de knop 'Download' hierboven en vindt een gedetailleerde omschrijving bij 'Beschrijving'.

Honden

Honden zijn toegestaan, mits aangelijnd.

Eten en drinken
    Onderweg of na je wandeling iets eten of drinken? Dat kan prima in het naastgelegen Westerbork!

Dit ga je zien

Startpunt: Pieterbergweg 26

Beheercentrum Het Drents Landschap Pieterberg

In het hart van Drenthe, aan de rand in het mooie en levendige brinkdorp Westerbork, ligt aan een lommerrijke doodlopende weg het Schepershuisje. De woning werd ooit bewoond door schaapsherder Noordhuis,...

Schepershuisje Pieterberg

Heide Pieterberg
    Eindpunt: Pieterbergweg 26

Beschrijving

Startpunt: Pieterbergweg 26

Extra info

Een paar honderd meter vanaf het Gualtherie van Weezelplein midden in Westerbork ligt het prachtige natuurgebied bij De Pieterberg. Deze wandeling van 3,5 km gaat door één van de fraaiste stukjes boerennatuur van Drenthe. Je wandelt langs de voormalige schaapskooi. Naast de schaapskooi is het huisje van scheper Noordhuis herbouwd.

Het pad is het hele jaar redelijk te lopen.

Routeomschrijving

1. Vanuit de schaapskooi loopt u linksaf
      (Pieterbergweg).
    2. Op het einde van het asfaltweggetje bij een lantaarn linksaf het zandpad op.
    3. Voorbij een weiland linksaf op een smal bospad. Op T-splitsing moet u links aanhouden.
    4. Op de asfaltweg rechtsaf. Hierna neemt u 30 meter vóór het einde van het bos het bospad rechtsaf. Op de driesprong links aanhouden.
    5. Op het einde van het bospad linksaf. Dit pad loopt parallel aan zandweg.
    6. Op het heideveld gaat u op het pad rechtdoor. Hier verlaat u de paaltjesroute. Op het einde van het heideveld buigt het pad naar rechts.
    7. Het pad maakt een bocht naar rechts, naar de rand van het heideveld. Bij een eikenboom splitst het pad zich. Neem het smalle paadje achter de boom (rood paaltje). Dit paadje voert naar het bos aan de overkant van het heideveld.
    8. Bij de bosrand gaat u even rechtsaf. Bij het paaltje met de paarse kop linksaf. U bent terug op de paaltjesroute. Vóór de doorgaande weg op het fietspad rechtsaf.
    9. Na 200 meter rechtsaf op de RA toegangsweg naar camping De Valkenhof. Vlak vóór ingang linksaf het ruiterpad nemen. Op de driesprong rechts aanhouden. Op de viersprong rechtdoor.
    10. Op de splitsing het pad links aanhouden. Op het zandpad linksaf om terug te gaan naar het startpunt.

Schaapskooi
    De plek van de voormalige schaapskooi aan de Pieterbergweg, waar de wandelroute begint, is in 2010 weer in gebruik genomen nadat het oude gebouw enkele jaren eerder door brand verwoest werd. Toen de kudde van Westerbork opgeheven werd, heeft Het Drentse Landschap het als werkschuur gebruikt. De schapen van de Westerborker kudde graasden op het heideveld achter het bos waar de route langs komt en op het Scharreveld aan de overkant van N381 Beilen-Emmen. Bij de aanleg van deze weg is voor de schaapskudde een tunneltje aangelegd. Kort daarna ging de laatste scheper met pensioen en is de kudde naar Orvelte verhuisd. Ook de kudde van Het Drentse Landschap op het Hijkerveld komt uit de kudde van Westerbork voort. Bij de herbouw van de schaapskooi is besloten om in het gebouw niet alleen kantoren en werkplaatsen onder te brengen. Om te voorkomen dat het nieuwe gebouw net als het vorige een groot deel van de tijd leeg staat, is het voorhuis een woning geworden.

Schepershuisje
    Naast de schaapskooi is het huisje van scheper Noordhuis herbouwd. Het stond tot 1997 op de Pieterbergweg, maar moest het veld ruimen voor de nieuwe woonwijk.
    De bevolking startte een actie tegen de sloop die werd opgepakt door Het Drentse Landschap. Dankzij subsidies is dit piepkleine huis hier neergezet. Het Schepershuisje is te huur als vakantiewoning en van alle gemakken voorzien.

Eindpunt: Pieterbergweg 26

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks de leukste tips en inspiratie uit de Oerprovincie van Nederland.